fredag 5 oktober 2012

Förändringarnas tid...

Japp det var ett tag sen...

Men en del har skett i min jobb värld så tanken att ens sätta mig vid en dator efter jag kommit hem från jobbet har inte funnits.

Från och med 1 oktober tecknade vårt företag kollektivavtal. Ett avtal många av våra medarbetare velat ha. Nu är det påskrivet och klart. Hur många är nöjda med det? Ja du, vad ska jag säga?

Dusterna vi haft den här veckan med våra medarbetare har varit många. Till och med tårar har fällts.

Själv förstår jag inte vad det är att gråta, gnälla eller bli förbannad över. Visst en del saker tycker jag också är dåligt och det står jag för men det var inget jag som jag redan innan kunde räkna ut med baken att det skulle hända.

  • Tidigare har vi haft en arbetstid som börjat vid 7.00. Bra!

Nu börjar en del hos kund kl 7.20 eller 7.30. Bra! och lite dåligt... för en flyttstädare är det kasst eftersom vi har en del tunga grejer att släpa på, för en hemstädare bättre för de få t om sovmorgon då de för det mesta börjar vid halv åtta!

  • Hemstädare får ta sin egna bil/kollektiv/gå. BRA! Kostnaderna för bilarna är ENORMA! dessutom så ska restiderna minskas, helst av allt ska kunderna vara dörr i dörr. Idag har vi 11 team varav säkert 10 av dem har en varsin kund i Åby. Varför? ingen aning.
Tidigare har alla hemstädare börjat vid sju vilket har gjort att vi betalat lön för 0,5 (ca)*22 (medarbetare ) = 11 h/dag och person Det är alltså med andra ord 220 timmar i månaden = 1,3 st heltidstjänster. Behöver jag säga något mer?

Hur skulle det vara om folk såg positivt på förändringar?

Min huvudvärk skulle helt klart vara mycket bättre.

Många på vårt företag har gapat om bättre lön, bättre rutiner, mer struktur osv... varsågod nu är vi här!

Ha alla en trevlig helg för det tänker iaf jag ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar