tisdag 30 oktober 2012

Livets vippgubbe

Tjenixen...

Tre timmars jobb idag sen semester. Ja det lär väl bli mer än tre timmar. Men ja, så är du ju alltid.

Igår kväll gick jag och la mig vid halv nio och det var skönt. Jag läste lite, trots att orden bara blanda sig i boken på grund av min trötthet fastna det något innanför pannbenet i alla fall.

Se livet som en vippgubbe, ni vet en såndär barnleksak som gungar, Utan tyngd i botten ramlar den. Negativa livsupplevelser får den i gungning. Det tar alltid olika tid att få den att stå stabilt. Men huvudsaken är att vi har tyngd i botten. Tyngden kallas självkänsla.

Gubben har även en hatt. Den kallas självförtroende och den hatten måste fyllas på för att det inte ska bli obalans i gubben. Självförtroende får man om man får bekräftelse på vad man gör. Vi människor är skapta så. Vi måste hela tiden få bekräftelse för våra prestationer.

Jag har en hel del att ta tag i idag under de få timmar jag ska jobba. Men jag ser inga hinder i det helt enkelt.

Jag ska även gå och ta ett nytt cellprov idag då de hitta förändringar i det förra. Det är något jag ser mindre fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar