fredag 8 mars 2013

Internationella kvinnodagen är det idag.

Idag är det kvinnornas dag och som alla andra dagar går den förbi som ingenting hade hänt. Läste precis en artikel, nej nu ljög jag lite, skumma förbi en artikel ska det stå.

År 1901 fick kvinnor rätt till fyra veckors ledighet, utan lön, när hon fött barn! Hur många av er barnaföderskor skulle tänka er att gå tillbaka till sina jobb efter fyra veckor? Tänk er då att jag är helt bombsäker på att en kvinna 1901 inte riktigt satt på en stol och jobbade. Själv kunde jag varken sitta eller gå normalt efter fyra veckor.

1938 tillåts preventivmedel, nu får också ALLA moderskapspenning. helt sjukt det är bara 75 år sen. 1964 tillåts p-piller i Sverige. Året efter förbjuds våldtäkt inom äktenskapet, smaka på de orden om ni vågar, detta hände för BARA 48 år sedan.

1991 kommer den nya jämställdhetslagen med bland annat förbud mot sexuella trakasserier på arbetsplatsen.

1998 kom ett nytt brott upp i brottsbalken: kvinnofridsbrott. Samma år förbjuds könsstympning av kvinnor.

Kan ni förstå? Hur bra har vi det inte? Dessa årtal är inte så länge sedan. Det var inte länge sedan en kvinna inte fick ha sin egna vilja. Det är helt sjukt!

Jag undrar när de ska göra Internationella kvinnodagen till en röd dag i kalendern för enbart kvinnor och att vi den dagen om vi jobbar får storhelgs tillägg gånger två. Vilket jag tycker att vi är värda efter alla dessa år av kränkande diskriminering och allt kämpande för att bevisa att kvinnor kan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar