torsdag 22 maj 2014

Visselblåsare

Visselblåsare ska få förstärkt skydd. Jag läste en artikel i Expressen om en kvinna som fick sparken efter hon anmält vanvården av sina brukare på det äldreboende hon jobbade på. Givetvis får det här mig att tända till på alla cylindrar. 

Jag blir så arg att detta ska ens existera!

Vi har yttrandefrihet i detta land! Det innebär att man får tycka, tänka och säga vad man vill. 

Men det har startat nån hetsjakt på åsikter! Vi är rasister när vi kallar våra chokladbollar för negerbollar, barnen får inte sjunga nationalsången på skolavslutningarna och Gud förbjude att säga vad du tycker på ditt jobb!

Möjligen reagerar jag för att jag sitter i samma situation. Jag har öppnat mitt mun, jag har skrikit, gapat och tjutit framför vår ägare på vårt företag för att jag själv och en del i gruppen mår dåligt på grund av en dålig personalpolitik. Självklart skrämmer ledningen personalen till tystnad och jag står med "straffet" .

Jag förstår personalen fullt ut. Jag förstår tystnaden. Jag har varit där också. 

Det jag tycker är förjävligt är att personer i detta land som sitter i högre positioner har full tillåtelse att kränka mindre uppsatta arbetstagare. Sen undrar man varför den psykiska ohälsan ökat?

Ha en bra dag alla där ute :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar