torsdag 8 augusti 2013

Jag mot försäkringskassan...

Antingen börjar Venflaxinet verka eller så är det en ytterligare försämring. Jag är helt övertygad om att det är det första alternativet.

Men än sak som gör att det är svårt att fokusera på att bli frisk är vår allas vän försäkringskassan. Sedan den 29:e maj har jag varit både 100% och 50% sjukskriven. Sedan den 13 juni har jag rätt att söka sjukpenning från försäkringskassan. hur mycket sjukpenning har jag fått? 0 kr. Har jag fått beslut? nej de har begärt kompletteringar från min läkare. Trots att socialstyrelsen säger följande om min diagnos:

Rekommendationer om bedömning av arbetsförmåga

  • Lindrig förstagångsdepression kräver ofta inte sjukskrivning. Arbetsförmågan kan vara nedsatt i 1-3 månader efter insatt behandling. Sjukskrivning på deltid bör övervägas.
  • Vid svår förstagångsdepression kan arbetsförmågan vara nedsatt i upp till 6 månader efter insatt behandling. Depressiva symtom kan kvarstå ytterligare 6 månader eller längre. Stora individuella skillnader förekommer.

I mitt läkarintyg står det klart och tydligt att det inte handlar om en förstagångsdepression. Försäkringskassan går på dessa riktlinjer och ändå ifrågasätts min rätt till sjukpenning. Varför kan jag inte jobba för?

Eftersom det i slutet av juli enligt läkarintyg blivit en försämring så ifrågasätts min förmåga. Min första diagnos var stressreaktion och så här står det på socialstyrelsen hemsida om den diagnosen:

Rekommendationer om bedömning av arbetsförmåga

Arbete har normalt positiv effekt och sjukskrivning bör så långt möjligt undvikas. Arbetsförmågan kan vara helt eller delvis nedsatt i 2-4 veckor.


Symtom, prognos och behandling

Akut stressreaktion är en reaktion på ett psykiskt trauma av exceptionellt hotande eller katastrofalt slag. Dissociativa symtom är vanliga, t ex en upplevelse av att stå utanför och se på, en känsla av avskärmning eller ett totalt förnekande av det inträffande. Tillståndet uppkommer i anslutning till traumat och klingar vanligen av inom ett par dagar. Prognosen är vanligtvis god, men tillståndet kan utvecklas till ett postraumatiskt stressyndrom (PTSD), depression eller annan psykisk eller somatisk sjukdom med sämre prognos.
Behandlingen omfattar akut omhändertagande och därefter vid behov psykiatrisk bedömning och behandling

Vad i h*lvete är det för värld vi lever i? Den här månaden fick jag 4 266 kr av min arbetsgivare i sjuklön för perioden 29 maj till 13 juni + en halv dags lön från slutet av juni. hur går den matematiken ihop? Min hyra är på 7 783 kr. Jag har en j*vla tur att jag hade pengar undanstoppade för att klara denna månad. Men nästa kommer gå käpprätt åt skogen om inte försäkringskassan tar och sätter fart med mitt ärende och jag får hålla tummarna på att de beslutar att jag har rätt till sjukpenning.

Hur ska jag kunna bli frisk om jag hela tiden ska behöva oroa mig över om jag och min son ska ha ett tak över huvudet nästa månad eller mat på bordet?

Sååå nu är detta negativa ute... låt mig nu få vara lite  positiv tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar